کد مطلب:33967 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:171

نهج البلاغه چیست؟











«كتابی نهج البلاغه كه نازله ی روح اوست، برای تعلیم و تربیت ما خفتگان در بستر منیت و در حجاب خود و خودخواهی، خود معجونی است برای شفا و مرهمی است برای دردهای فردی و اجتماعی و مجموعه ای است دارای ابعادی به اندازه ی ابعاد یك انسان و یك جامعه ی بزرگ انسانی از زمان صدور آن تا هر چه تاریخ به پیش رود و هر چه جامعه ها به وجود آید و ملتها متحقق شوند و هر قدر متفكران و فیلسوفان و محققان بیایند و در آن غور كنند و غرق شوند.»[1].

«نهج البلاغه» عنوان كتابی است كه در فرهنگ اسلامی مانند آفتاب نیمروز می درخشد و صدفی مشحون به گوهرهایی از حمتهای عالی است.[2].

این عنوان را شریف رضی بر متخبی از خطبه ها و مواعظ، نامه ها و عهدنامه ها و كلمات كوتاه و قصار امیرمومنان علی (ع) انتخاب كرد.[3].

این كتاب مقدس شامل 241 خطبه و سخن، 79 نامه و رساله و 489 كلمه از سخنان گهربار پیشوای موحدان و امیر بیان است.[4].









    1. بخشی از پیام امام خمینی (ره) به مناسبت برگزاری كنگره هزاره نهج البلاغه (27 اردیبهشت 1360)، صحیفه ی نور، ج 1، ص 224.
    2. سید هبه الدین شهرستانی، در پیرامون نهج البلاغه، ترجمه ی سید عباس میرزاده اهری، چاپ سوم، بنیاد نهج البلاغه، 1359 ش. ص 19.
    3. مصادر نهج البلاغه، ج 1، ص 87.
    4. در نسخه ها و شروح مختلف نهج البلاغه این تعداد اندكی مختلف است و دلیل آن این است كه برخی، یك خطبه و جز ان را دو بخش نموده و گاهی دو خطبه و غیر آن را تحت یك عنوان و شماره ذكر كرده اند. ر. ك: مصادر نهج البلاغه، ج 1، ص 88.